Przedszkole Samorządowe w Grabownicy Starzeńskiej


   kw. 14

Promyczki 14.04.2021

Witam w środę, 14.04.2021.

Temat dnia: W teatrze.

1. „Jak piękny kwiat” – ćwiczenie dużych grup mięśni.

  1. kładzie na podłodze kolorową chustkę. Dziecko-pszczółka porusza się swobodnym biegiem w różnych kierunkach po pokoju, ramionami naśladuje ruch skrzydeł owadów. Na zapowiedź: Pszczółki na kwiatku – ćwiczący podbiega do ułożonej na podłodze chustki i wykonuje klęk podparty. Ugina ręce w łokciach i zbliża nos do podłogi, a następnie wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

2. „Kolorowe motyle” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzyma kolorową chustkę nad głową (dwiema rękami za rogi). Wykonuje skłony boczne tułowia, chustką naśladuje latającego nad głową motyla. Po chwili robi skłony do przodu i do tyłu, nie odrywając pośladków od podłogi. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

3. „Złap motyla” – zabawa z elementem podskoku.

Dziecko porusza się w podskokach po pokoju. Na słowa: Uważajcie, dzieci, motylek leci – wyrzucają energicznie chustkę w górę, a następnie próbuje złapać. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

5. „Co potrafi chusteczka?” – ćwiczenie rozwijające płynność ruchów.

Dziecko  pokazuje, co potrafi chustka: latać – dziecko podrzuca chustkę wysoko do góry; krążyć – przekłada z ręki do ręki, z przodu i z tyłu; podskakiwać – dotyka jednym rogiem chustki do podłogi i energicznie podrywa ją do góry; rysować kółka – zatacza koła raz prawą, raz lewą ręką; tańczyć przy muzyce – tańczy, prezentując swój układ z chustką.

4. „W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru z wykorzystaniem rekwizytów                 i ilustracji.

W teatrze.  Marlena Szeląg

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

 

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

 

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

 

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi

Lecz koń ten nie jest żywą istotą

jest rekwizytem, ręczną robotą

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony

to w przedstawieniu jest ożywiony.

 

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

 

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają

wielkie uznanie i brawa dostają!

 

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

 

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz? Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (R. rozmawia z dzieckiem na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?

5. „Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa.

Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez Rodzica, trzymając za rogi chustę w kształcie prostokąta lub kwadratu. Gdy klaskanie cichnie, R. podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chustę za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, stoi na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy klaskanie cichnie i R. podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie klaskania jest znakiem do dalszego marszu.

6. Praca z KP2.26 – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie. Kolorowanie drugiej połowy maski tak, aby wyglądała jak pierwsza.

Pozdrawiam, Monika Szczepek

Skip to content