KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W GRABOWNICY STARZEŃSKIEJ
WIZJA PRZEDSZKOLA
Dobre przedszkole powinno zapewnić każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie oraz bezpieczny, radosny i wszechstronny rozwój. Program kształcenia i oddziaływań wychowawczych powinien być wzbogacony o innowacje wprowadzane przez nauczycieli, możliwość nauki języków obcych, wyrównania szans i promocję zdrowego stylu życia oraz kultywowania tradycji regionalnych.
- Nasze przedszkole będzie bezpieczną, zintegrowaną placówką, w której największą wartością będzie dobro dziecka. Naczelnym zadaniem przedszkola jest przygotowanie dziecka do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Każdemu dziecku stworzymy szansę rozwoju na miarę jego możliwości.
- Nasi wychowankowie będą chcieli się uczyć, twórczo myśleć, działać w poczuciu bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania i zrozumienia. Zadbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Naszą dewizą będzie optymizm, twórcze myślenie i otwartość na nowe doświadczenia.
- Naszymi sprzymierzeńcami będą rodzice, których zachęcimy do czynnego uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola. Nauczyciele współpracować będą z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania
- Będziemy dążyli do tego, aby nasze dzieci osiągnęły gotowość szkolną i odnosiły sukcesy w nauce zgodnie z indywidualnym potencjałem rozwojowym. Wszyscy przestrzegać będą praw dziecka, dbać o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Ciągle będziemy doskonalili swoją bazę lokalową. Sale będziemy starali się doposażać w sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. Dobra baza, wyposażenie oraz estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno-wychowawcze i wpływa na wysoką ocenęplacówki. Zadbamy również o sponsoring, udział w projektach i programach dedykowanych przedszkolom (m. in. w projektach Fundacji „Szkoła z klasą”).
- Zadbamy o promocję naszego przedszkola poprzez unowocześnienie strony internetowej placówki oraz udział w akcjach, programach i projektach na szczeblu ogólnopolskim. Podejmiemy współpracę z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
- Uwzględnimy w pracy z dziećmi ich indywidualność, zadbamy o podopiecznych ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizując zajęcia dodatkowe wspierające rozwój dziecka oraz zajęcia logopedyczne.
- Do oceny osiągnięć dzieci zastosujemy ocenianie kształtujące.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko, aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju, do bycia samodzielnym i otwartym na nowe doświadczenia. Każde z dzieci w naszym przedszkolu dostanie klucz do zdobywania wiedzy, twórczych poszukiwań, inspirację do działania.
- Skoncentrujemy się na indywidualnym, twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
- Stworzymy wychowankom warunki do wszechstronnego rozwoju na miarę potrzeb i możliwości.
- Przygotujemy dzieci do przeżywania sukcesów i porażek.
- Wprowadzimy dzieci w świat wartości: dobra, miłości, przyjaźni i tolerancji.
- Kształtować będziemy postawę szacunku wobec najbliższych oraz poszanowania środowiska naturalnego i dorobku kulturowego.
- Budzić będziemy u dzieci wiarę we własne siły.
- Poprzez różnorodną działalność rozbudzać będziemy zainteresowanie otaczającym światem, pozwalające dziecku wyrazić własne doświadczenia i spostrzeżenia.
- Zapewnimy optymalne warunki do bezpiecznego i zdrowego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Zapewnimy dzieciom opiekę przez wykształconych, twórczych i kreatywnych nauczycieli.
- Będziemy otwarci na partnerską współpracę z rodzicami dziecka oraz środowiskiem lokalnym.
Sylwetka absolwenta
1.Dziecko kończące nasze przedszkole będzie posiadało:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność twórczego rozwiązywania zadań,
- odpowiedni poziom samodzielności,
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
- umiejętność skutecznego porozumiewania się,
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem;
Będzie przestrzegało:
- praw innych ludzi,
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasad kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm;
Będzie dostrzegało i szanowało:
- potrzeby innych ludzi,
- odmienne postawy, przekonania, upodobania,
- symbole narodowe,
- środowisko naturalne;
Nie będzie się obawiało:
- występować publicznie,
- reprezentować grupy, przedszkola, rodziny,
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- prosić o radę lub pomoc
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie:
- Nagradzanie pochwałą i uznaniem.
- Okazywanie dziecku szczególnego zaufania poprzez zwiększanie zakresu jego samodzielności.
- Nagradzanie dziecka na forum grupy.
- Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka.
- Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania, odznaki uśmiechu, naklejki.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Obserwacja i dokumentowanie wyników.
- przeprowadzenie diagnoz okresowych: wstępnej dla dzieci nowych, po I semestrze i końcowej.
- Prowadzenie arkuszy umiejętności.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami.
- Wymiana doświadczeń ze specjalistami.
- Ocena realizacji celów i zadań, analiza oraz wnioski do dalszej pracy.
- Wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w programach: Planie Działań Wspierających, IPET.
Podstawy badania osiągnięć dzieci w przedszkolu :
- Obserwacja funkcjonowania w grupie.
- Wytwory rąk dzieci .
- Arkusze obserwacji rozwoju dzieci.
- Prezentacja umiejętności (występy, konkursy).
- Materiały reportażowe (zdjęcia, filmy, kroniki, albumy).
- Rozmowy.
Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:
- Gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami.
- Organizowanie dni otwartych i zajęć otwartych.
- Organizowanie zebrań i warsztatów.
- Prezentacja prac plastycznych oraz umiejętności artystycznych.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- W ramach wypracowanych zasad, rodzice będą współdecydować o sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym, dydaktycznym, organizacyjnym.
- Przedszkole będzie uwzględniać w swojej pracy opinie rodziców.
- Rodzice zostaną zaangażowani w życie przedszkola, w tym we współorganizację tradycyjnych uroczystości.
- Przedszkole wspierać będzie rodziców w wychowaniu dzieci poprzez dobry przepływ informacji oraz kontakty z nauczycielami oparte na współpracy i wzajemnym zaufaniu.
- Poprosimy rodziców o współpracę z nauczycielami w rozwijaniu umiejętności dzieci i w zmniejszaniu deficytów rozwojowych.
- Rodzice otrzymają informację na temat osiągnięć i niepowodzeń dziecka, zapoznawani będą z wynikami obserwacji oraz informowani o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
FORMY WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
- Zebrania ogólne i grupowe z rodzicami i Radą Rodziców.
- Konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielkami, logopedą i psychologiem.
- Prowadzenie kącika dla rodziców, w którym będzie można uzyskaćm.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowane będą prace dzieci oraz wywieszane porady dla rodziców i artykuły.
- Zajęcia adaptacyjne z udziałem nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców.
- Zajęcia otwarte.
- Zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów (psycholog, pedagog, logopeda).
- Udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii, wywiady z rodzicami, wypełnianie ankiet.
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień KEN, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
- Konkursy, wycieczki.
- Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola.
Oprócz współpracy z rodzicami ważną dla nas jest współpraca z innymi przedszkolami, szkołami, instytucjami, stowarzyszeniami oraz organem prowadzącym przedszkole. Nawiążemy współpracę z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacją ” Szkoła z klasą” w celu realizacji projektów edukacyjnych.