Przedszkole Samorządowe w Grabownicy Starzeńskiej


   kw. 07

Smerfy 07.04.2021

Temat tygodnia: „Nadchodzi wiosna”.

Środa – „Pierwsze rośliny”

1. Kwiatki petronelki”  –  zabawa  grafomotoryczna  z  wykorzystaniem  tekstu  Elżbiety  Minczakiewicz.

Rodzic przygotowuje dla siebie i dziecka kartkę  ołówek, kredki.  Czyta tekst i  jednocześnie  demonstruje  sposób  rysowania  poszczególnych  elementów  wyróżnionych  w tekście. Następnie kilkukrotnie mówi tekst, a dziecko rysuje.

Kółka małe i pętelki

Zrobię kwiatki – „petronelki”.

Dam łodygi, listki małe,

Kwiaty będą doskonałe!

Bukiet włożę do wazonu,

Będzie pachnieć w całym domu!

2. „O żółtym Tulipanie” – słuchanie opowiadania.

O żółtym Tulipanie

opracował H. Urbanek według Marii Różyckiej

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno.

Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

– To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.

–  Nie,  nie  chcę.  Nie  otworzę  –  powiedział  Tulipanek  i,  odwróciwszy  się  w  drugą  stronę,  znów smacznie zasnął.

Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie.

– Puk! Puk! Puk!

– Kto tam?

– To ja, Deszcz. Pozwól mi wejść do swojego domku.

– Nie, nie chcę, abyś mnie zmoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie

!– Ktoś ty?

– Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik.

– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale  Promyk  Słoneczny  nie  chciał  odejść.  Po  chwili  zajrzał  do  domku  tulipanowego  przez  dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? – zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

– To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”.

I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.

Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go… I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

Teraz już na pewno będzie wiosna.

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje dziecku  pytania: Gdzie mieszkał Tulipanek? Kto odwiedził  najpierw  tulipana?  Czy  Tulipanek  wpuścił  do  swojego  mieszkania  deszczyk?  Dla-czego  nie?  Kto  przyszedł  potem  do  tulipana?  Czy  tulipan  otworzył  drzwi  deszczykowi?  Kto  zobaczył tulipana? Co powiedziały dzieci?

3. Obejrzenie filmiku o hodowli roślin cebulowych.

https://www.youtube.com/watch?v=VzncX4BD6P8

4. „Od cebulki do kwiatka” – układanie historyjki obrazkowej.

Rodzic drukuje dziecku historyjkę obrazkową. Dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności.

http://przedszkole2.czarnkow.pl/files/1014/opis-proponowanych-aktywnosci.pdf

5. „Przyszła wiosna do niedźwiedzia” – osłuchanie z piosenką

Przyszła wiosna do niedźwiedzia sł. Anna Bernat, muz. trad.

Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Pogłaskała słonkiem, dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.

Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!

Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała.

Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!

Nadleciała pszczółka mała:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Bzyku – bzyk do ucha, widział kto leniucha!

Ledwie pszczółka bzyk – bzyknęła, Niedźwiedź krzyknął: „Miód!”

https://www.youtube.com/watch?v=Fjj9wt44BO8

6. „Narcyz” – praca plastyczna z płatków kosmetycznych

https://www.youtube.com/watch?v=GG9BS0bxa_w

7. Kącik Dobrego Startu. Praca z  WZOREM 14 i KARTĄ 14

*Proszę ściągnąć sobie aplikację Kod QR.

Jeśli sczytacie kod z WZORU 14 to odtworzy się piosenka.

Wiosenna chmura

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Zakrywa słońce

chmura wiosenna. //

Jest dziś leniwa

i trochę senna. //

Ma za zadanie

pokropić deszczem, //

a ona chętnie

spałaby jeszcze. //

Wiosenny deszczyk

potrzebny, aby //

rosły nam kwiaty,

drzewa i trawy//

Dziecko rysuje palcem wskazującym wzór w tunelu. Można powtórzyć kilkakrotnie.

Następnie rysuje czarną kredką w tunelu, w kierunku, jak pokazuje strzałka.

Na Karcie 14 z jednej strony dziecko rysują czarną kredką wzór chmury. Jest to trudny wzór, więc można  pomóc dziecku.

Na odwrocie koloruje obrazek przedstawiający ptaszki odpowiednimi kolorami i znowu rysuje wzór chmurki.

Pozdrawiam Elżbieta Pierożak

 

Skip to content