Przedszkole Samorządowe w Grabownicy Starzeńskiej


   mar 30

Smerfy 30.03.2021

Temat tygodnia –„Wielkanoc”.

2 dzień – wtorek – „Wielkanocny koszyczek”.

1. Układanka „Koszyk wielkanocny”.

Rodzic drukuje dziecku obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny i rozcina go na kilka części. Zdaniem dziecka jest ułożenie obrazka.

Można wykorzystać następujący obrazek:

https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/22/c8/515052d6b9af9_o_full.jpg

Po ułożeniu obrazka rodzic zadaje pytanie: Co powinno znaleźć się w koszyku wielkanocnym?

Po uzyskaniu odpowiedzi rodzic przypomina dziecku co symbolizują poszczególne elementy koszyka:

baranek  – symbol pokory, z czerwoną chorągiewką symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa,

jajka – symbol nowego życia,

wędlina – symbol bogactwa, gwarantuje płodność i dostatek,

chleb – symbolizuje Ciało Chrystusa, zapewnia pomyślność,

sól – symbolizuje prostotę życia, chroni przed zepsuciem,

chrzan – symbol pokonania goryczy Chrystusa, a także siły człowieka,

ciasto – symbol doskonałości,

zielone gałązki – symbol nieśmiertelności (najczęściej bukszpan), bazie – symbol odrodzenia,

2. Nauka słów i melodii piosenki „Śmigus – dyngus”.

W Poniedziałek Wielkanocny

Poganiał wiatr  chmurki,

By zrosiły ciepłym deszczem

Zajączka i kurki.

W trawie schował się zajączek

A kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus – dyngus,

Wietrzyku – psotniku?

Śmigus – dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

Chować się po kątach szkoda.

https://www.youtube.com/watch?v=LU6Rw0iS0is

3. „Owies i cebula” – słuchanie opowiadania Liliany  Bardijewskiej.

Na wiosnę bliźniaki znalazły sobie bardzo dziwne zabawki. Julcia od tygodnia nie rozstawała się z …..doniczką pełną ziemi , a Maksio zaczął zbierać ….. łupiny od cebuli.

– Co jest w tej doniczce? – zapytał zaciekawiony Michał?

– Owies – uśmiechnęła się Julcia, która już nie mogła się doczekać, kiedy ziarno wzejdzie, a doniczka zmieni się w zieloną łączkę.

– A na co wam owies i łupiny cebuli? – dopytywał dalej Michał.

– Na Wielkanoc! – zakrzyknęły zgodnym chórem bliźniaki.

Każde dziecko wie, że najlepsza farbka do malowania jajek to wywar z łupin cebuli. A na wielkanocnym stole nie może zabraknąć wiosennej zieleni.

W przedszkolu też zapanował już świąteczny nastrój.

– Dzisiaj będziemy układać wielkanocne palemki – powiedziała Pani i rozdała dzieciom wierzbowe gałązki z baziami, gałązki borówek , kłosy zbóż i bibuły.

Pokazała im też zdjęcia najpiękniejszych palm . Niektóre miały nawet dziesięć metrów wysokości! Każdy starał się, żeby jego palma była najładniejsza, ale takiej jak Tomaszek nie miał nikt! Przypominała …… wronie gniazdo. Śmiechu było co niemiara!

Kiedy bliźniaki wróciły do domu, już pachniało świętami. W piekarniku rosły wielkanocne baby, a na stole czekały na przybranie lukrowane mazurki. Julcia uwielbiała je ozdabiać orzechami, migdałami i kandyzowanymi owocami. A Maksio uwielbiał podjadać te smakołyki! Wreszcie przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw ugotowali jajka w łupinach cebuli, żeby nabrały miodowego koloru. Potem Julcia rysowała na nich wielkanocne kurczaczki, zajączki, baranki. Świetnie się przy tym bawili! Aż tu nagle…

– Patrzcie, jak śliczna łączka! – krzyknął Michał, bo doniczka zazieleniła się wiosennym owsem.

– To dlatego, że dobrze ją podlewałam – pochwaliła się Julcia.

– Ja też ją podleję. W lany poniedziałek! – zaśmiał się Maksio.

I wcale nie żartował, bo śmigus – dyngus to nie przelewki.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Co miała w doniczce Julcia? Co zaczął zbierać Maks? Po co potrzebne im były owies i łupiny? Co robiły dzieci w przedszkolu? Co przygotowywano na Wielkanoc w domu bliźniaków? Co będą robić Julcia i Maks w lany poniedziałek. A ty jak pomożesz w świątecznych przygotowaniach?

4. „Zanieś jajko” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Rodzic wyznacza dziecku trasę do przejścia. Następnie daje dziecku łyżkę i jako (bezpieczniej piłeczkę). Dziecko układa jako na łyżce i przechodzi wyznaczoną trasę tak, aby nie upuścić jajka.

5. Praca w KP 3. 47.

Dziecko uzupełnia obrazki nalepkami. Mówi, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie koloruje obrazek zgodnie z podanym kodem. Rodzic pilnuje, aby dziecko pokolorowało obrazek starannie , bez wychodzenia za kontury.

6. „Liczymy pisanki” – zabawy matematyczne.

Rodzic przygotowuje dziecku 7 szablonów pisanek i kartoniki z cyframi  1-7. Dziecko manipuluje liczmanami, rozwiązuje treść zadań i podpisuje cyframi:

– Ala do koszyka włożyła 3 pisanki, Zosia dołożyła  4 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?

– Mama pomalowała 3 pisanki, tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1 pisankę. Ile pisanek pomalowali razem?

– W koszyku było 6 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i niechcący stłukł 2 jajka. Ile jajek zostało w koszyku?

7. „Zrób tyle, ile ja” – zabawa matematyczna

Rodzic wykonuje różne czynności np.:

– 4 razy klaszcze w dłonie

– wykonuje 5 podskoków obunóż

– wykonuje 3 pajacyki

– wykonuje 6 przysiadów

Zadaniem dziecka jest powtórzyć to samo, taką samą ilość razy.

8.  „Dziwne kroki” – zabawa ruchowa, naśladowcza.

Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic wymienia, czyj chód mają naśladować. Chodź jak : kwoka z jajem, świąteczny zajączek, pisklak, który dopiero wykluł się z jajka, brykający baranek.

9. Praca w ZG 60.- ćwiczenia grafomotoryczne.

Dziecko rysuje obrazek w tunelu. Rysuje w ramkach tyle kresek, ile jest figur każdego rodzaju i w danym położeniu.

10 „Zając tu” – zabawa muzyczno-naśladowcza

https://www.youtube.com/watch?v=zZmukr67LUc

 

Elżbieta Pierożak

 

 

Skip to content