Wrzesień to pora badań przesiewowych w naszym Przedszkolu. Nie od dzisiaj wiadomo, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Dlatego też szczególny nacisk kładziemy na terapię dzieci, które nie mają jeszcze utrwalonych nieprawidłowych nawyków wymowy. Stąd prośba do rodziców wszystkich dzieci zakwalifikowanych na zajęcia z terapii logopedycznej. Poświęćcie Państwo codziennie kilkanaście minut na utrwalenie materiału przekazanego do ćwiczeń w domu. Bez Waszej pomocy terapia będzie się przeciągać w czasie,
a czasami może być wręcz nieskuteczna.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszam na konsultacje w każdą środę od godz. 7.30 do 12.30.
Poniżej kilka propozycji jak ułatwić sobie i dziecku wspólne ćwiczenia.
- STAŁA PORA ĆWICZEŃ
Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie lub wieczorem.
- KRÓCEJ, ALE CZĘŚCIEJ
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.
- NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne lub wykorzystać zabawy i zabawki, które dziecko najbardziej lubi. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
- NAUKA „PRZY OKAZJI”
Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!
- ĆWICZMY RAZEM
Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw.
- O MOTYWACJI
Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale. Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.
- NAGRODY
Za solidną pracę należy się nagroda. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne Brawo! Super! Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka
wspólna gra lub coś po prostu Twoje dziecko lubi robić.
- KONTAKT Z LOGOPEDĄ
Bądź w stałym kontakcie z logopedą, prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
- CZAS
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa
i sprawna komunikacja!
oprac na pdst.: „Logopedia Praktyczna”
Agnieszka Leśniak-Stępień
Neurologopeda