Przedszkole Samorządowe w Grabownicy Starzeńskiej


   kw. 08

Promyczki 08.04.2021

Witam w czwartek 08.04.2021

 

Na wstępie zapraszam do znanej Wam dobrze z przedszkola zabawy ruchowej (utrwalającej orientację w schemacie własnego ciała). Zaproście Rodziców do wspólnej gimnastyki porannej.

Piosenka dziecięca Głowa ramiona kolana pięty BZYK.tv – YouTube

Przesyłam Wam też link do filmiku o zwierzętach. Obejrzyjcie go dokładnie. Zapamiętajcie jak najwięcej nazw zwierząt. Spróbujcie opisać rodzicom wygląd zwierzątka, które najbardziej Wam się podoba.

Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

Mamy dziś piękny słoneczny dzień. Niestety nie mogę Was zaprosić na wspólny spacer po okolicy, ale spróbujemy w inny sposób poszukać odpowiedzi na pytanie „Co otrzymujemy od zwierząt?” Może uda Wam się wysłuchać wiersza w całości a po wysłuchaniu spróbujcie stworzyć plakat odpowiadający na nasze pytanie J  Rozejrzyjcie się też po domu, zajrzyjcie do lodówki i odpowiedzcie, które produkty, przedmioty pochodzą właśnie od zwierząt wiejskich. Wyjdźcie również na swoje podwórko i posłuchajcie odgłosów. Czy w Waszym sąsiedztwie ktoś hoduje jakieś zwierzęta występujące w wierszu?

U Wojtka w zagrodzie
Autor: Bożena Forma

 

Na wsi u Wojciecha
zwierząt różnych sporo.
W zagrodzie od rana
gwarno i wesoło.

W stajni stoją konie,
piękne – kare, gniade.
Obok klaczy źrebak
spogląda ciekawie.

Wojtek musi przynieść
koniom trochę siana.
Dać siwkowi wody,
nakarmić kasztana.

Potem go szczotkować
długo i dokładnie,
żeby sierść mu lśniła
wszędzie bardzo ładnie.

Kiedy wszystko zrobi,
osiodła konika
i pogalopuje
w słonecznych promykach.

Na podwórzu widać
kwokę z kurczątkami.
Wciąż się przed wszystkimi
dziećmi swymi chwali.

Jakie one grzeczne,
mądre i żółciutkie,
puszyste, kochane
i takie milutkie.

Po podwórku chodzą
kaczki i indyczki,
bardzo dumny kogut,
gęsi i perliczki.

 

W cieniu starej lipy
króliki mieszkają.
Zajadają marchew,
noskami ruszają.

Na łące się pasą
dwie łaciate krówki,
są byki, cielątka,
i młode jałówki.

Tuż obok pagórek
na nim owiec wiele.
Skubią smaczną trawkę
z baranem na czele.

Gęstym, grubym runem
pokryte są całe.
Będą z niego ciepłe,
skarpety i szale.

Czapki, piękne golfy,
nauszniki, swetry,
pledów duży wybór
i cieplutkie getry.

Oto pani koza,
ma kudłatą brodę.
skubie świeżą trawę
daje mleko zdrowe.

Wojtuś ma wiernego
swego przyjaciela.
Pies to jest ogromny,
że aż dech zapiera.

Ptactwa wciąż dogląda,
i zwierząt pilnuje,
słucha swego pana
chętnie aportuje.

Owce przed wilkami
zawsze dzielnie broni,
a w razie potrzeby
też lisa dogoni.

Możecie pobawić się przy piosence „Dziadek fajną farmę miał”. Naśladujcie sposób poruszania i odgłosy zwierząt z piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

Zapraszam do zabawy w rymy.

Rodzic mówi słowo, a dziecko dopowiada do niego rym, np.: krówka – mrówka, koń – słoń, kura – góra, kot – płot. Oczywiście można zamieniać się rolami, dziecko mówi pierwsze słowo – rodzic odpowiada rymem J Jeśli się uda proszę o zapisanie ciekawych odpowiedzi dziecka J

Praca z KP2.20 – ćwiczenia motoryki małej, utrwalenie wiadomości na temat wiejskich zwierząt i produktów, które można od nich otrzymać.

 

Wiemy już, co dają nam zwierzęta: kury – jajka, krowa i koza – mleko, itd. Ale czy wiecie skąd się bierze, np.: twaróg?

Zapraszam zatem do wykonania eksperymentu.

Przygotujcie proszę następujące produkty i przedmioty:

– słoik

– łyżka

– 250 ml mleka

– 80 ml octu

Do słoika wlewamy mleko a następnie do mleka wlewamy ocet. Mieszamy wszystko łyżką.

Na dnie słoika powstaną grudki – twaróg. Ocet wlany do mleka powoduje, że mleko robi się kwaśne i mętnieje. Na spodzie słoika osadzi się twaróg, mieszanina tłuszczu, minerałów i białka, zwanego kazeiną. Biaława ciecz nad twarogiem to serwatka.

Mam nadzieję, że eksperyment się uda J

 

Życzę miłego dnia – Monika Szczepek

 

Skip to content