Temat tygodnia: „Nadchodzi wiosna”.
Środa – „Pierwsze rośliny”
1. Kwiatki petronelki” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem tekstu Elżbiety Minczakiewicz.
Rodzic przygotowuje dla siebie i dziecka kartkę ołówek, kredki. Czyta tekst i jednocześnie demonstruje sposób rysowania poszczególnych elementów wyróżnionych w tekście. Następnie kilkukrotnie mówi tekst, a dziecko rysuje.
Kółka małe i pętelki
Zrobię kwiatki – „petronelki”.
Dam łodygi, listki małe,
Kwiaty będą doskonałe!
Bukiet włożę do wazonu,
Będzie pachnieć w całym domu!
2. „O żółtym Tulipanie” – słuchanie opowiadania.
O żółtym Tulipanie
opracował H. Urbanek według Marii Różyckiej
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno.
Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę – powiedział Tulipanek i, odwróciwszy się w drugą stronę, znów smacznie zasnął.
Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja, Deszcz. Pozwól mi wejść do swojego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zmoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie
!– Ktoś ty?
– Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domku tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? – zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”.
I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go… I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
Teraz już na pewno będzie wiosna.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania: Gdzie mieszkał Tulipanek? Kto odwiedził najpierw tulipana? Czy Tulipanek wpuścił do swojego mieszkania deszczyk? Dla-czego nie? Kto przyszedł potem do tulipana? Czy tulipan otworzył drzwi deszczykowi? Kto zobaczył tulipana? Co powiedziały dzieci?
3. Obejrzenie filmiku o hodowli roślin cebulowych.
https://www.youtube.com/watch?v=VzncX4BD6P8
4. „Od cebulki do kwiatka” – układanie historyjki obrazkowej.
Rodzic drukuje dziecku historyjkę obrazkową. Dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności.
http://przedszkole2.czarnkow.pl/files/1014/opis-proponowanych-aktywnosci.pdf
5. „Przyszła wiosna do niedźwiedzia” – osłuchanie z piosenką
Przyszła wiosna do niedźwiedzia sł. Anna Bernat, muz. trad.
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Pogłaskała słonkiem, dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!
Nadleciała pszczółka mała:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Bzyku – bzyk do ucha, widział kto leniucha!
Ledwie pszczółka bzyk – bzyknęła, Niedźwiedź krzyknął: „Miód!”
https://www.youtube.com/watch?v=Fjj9wt44BO8
6. „Narcyz” – praca plastyczna z płatków kosmetycznych
https://www.youtube.com/watch?v=GG9BS0bxa_w
7. Kącik Dobrego Startu. Praca z WZOREM 14 i KARTĄ 14
*Proszę ściągnąć sobie aplikację Kod QR.
Jeśli sczytacie kod z WZORU 14 to odtworzy się piosenka.
Wiosenna chmura
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Zakrywa słońce
chmura wiosenna. //
Jest dziś leniwa
i trochę senna. //
Ma za zadanie
pokropić deszczem, //
a ona chętnie
spałaby jeszcze. //
Wiosenny deszczyk
potrzebny, aby //
rosły nam kwiaty,
drzewa i trawy//
Dziecko rysuje palcem wskazującym wzór w tunelu. Można powtórzyć kilkakrotnie.
Następnie rysuje czarną kredką w tunelu, w kierunku, jak pokazuje strzałka.
Na Karcie 14 z jednej strony dziecko rysują czarną kredką wzór chmury. Jest to trudny wzór, więc można pomóc dziecku.
Na odwrocie koloruje obrazek przedstawiający ptaszki odpowiednimi kolorami i znowu rysuje wzór chmurki.
Pozdrawiam Elżbieta Pierożak